Monday, September 22, 2008

Buatmu dindaku sayang

Bagi menunaikan janji pada adikku hanif kelate, maka tercoretlah sedikit ceretan hati yang tidak seberapa ini jika ada silap dan salah harap teguran dan kritikan yang rasional dapat diberikan. Merenung kembali persoalan2 yang di ajukan semasa Dim gabungan baru2 ni? Antara persoalan2 yang di utarakan ialah kenapa Imam Hassan Al-Bannah di bunuh? kenapa dia sanggup mati? dan apa itu sekularisme?

Suka kiranya saya kembali kepada sejarah perpecahan umat islam pada zaman pemerintahan khlifah uthman r.a. khalifah ummat islam yang ke-4. Dalam sedikit pembacaan daripada beberapa blog2 sahabat ana daripada indonesia mengatakan.Perpecahan umat islam pada mulanya begitu ketara berlaku ketika zaman pemerintahan khalifah uthman, hal tersebut adalah kerana adu domba, fitnah dan khabar angin yang di cetuskan oleh puak yahudi atau pun puak israel. Perkara ini sebenarnya telah dirakamkan oleh ALLAH S.W.T di dalam Al- Quran pada Surah Al-Baqorah Ayat 120.yang bermaksud:

"Tidak akan berhenti yakni ( diam ) kaum Yahudi dan Nasrani, sehinggalah kamu memasuki atau mengikuti agama mereka.katakanlah bahawa petunjuk Allah itu adalah jalan yang benar dan barang siapa yang berpaling setelah datang kepadanya jalan kebenaran yakni pengetahuan,maka Allah Tidak akan memperdulikan mereka dan tidak seorang yang dapat membantu mereka"

Daripada ayat di atas tadi jelas sudah menunjukkan kepada kita bahawa, tidak akan senang puak Yahudi dan Nasrani ini sekiranya kita tidak mengikuti semula agama mereka. Mereka tidak akan duduk lena dan bersenang lenang, mereka akan terus dan terus mencari ruang dan kesempatan yang ada.Puak yahudi Membuat fitnah dan mengatakan bahawa khalifah uthman hanya melantik kroni2 sahaja, kaum keluarganya sahaja, orang yang terdekat dengannya sahaja dalam pemerintahan kerajaannya.

ekoran daripada itu, bangkitlah api perpecahan yang begitu dasyat dalam sejarah lipatan umat islam sehinggahkan tercetusnya peperangan antara pengikut khalifah uthman dengan muawiyyah. dan hal tersebut terus mencetuskan peperangan demi peperangan yang lain sehinggahkan timbulnya puak syiah, khawarij dan ajaran- ajaran sesat yang lain.

Kembali kepada persoalan kita yang pertama, Kenapa Imam Hassan Al- Banna di bunuh ?

a). sistem khalifah yang ingin ditegakkannya.

Imam Hassan Al-Banna.
Sebenarnya sempat hidup ketika zaman pemerintahan khalifah. Ketika itu semua negara2 islam atau negari2 islam bernaung di bawah pemerintahan seorang khalifah yang bergelar AMIRULMUKMININ. Dalam sistem ini, setiap negara atau negeri akan ditadbir oleh seorang gabenor yang di lantik oleh khalifah bagi melicinkan gerak kerja pengurusan negara masing2. sistem ini juga tersusun cantik dan dikatakan juga pada ketika itu tidak wujudnya maksiat2 yang berleluasa seperti hedonisme, pelacuran, arak dan disco2 yang berdaftar kononnya.

kedatangan sistem sekularisme pada tarikh 3 mac 1924 Hijrah yang di bawa oleh kamal Attartuk telah mengakibatkan runtuhnya sistem khalifah uthmaniyyah pada ketika itu. Arak, judi, disco dan pelacuran sudah mula berleluasa dengan pesatnya. media2 juga telah mula memaparkan dan menayangkan gambar2 yang boleh mendatangkan maksiat.akibatnya maksiat boleh sahaja di lihat dan dilakukan di dalam rumah. kata2 kamal attartuk seperti "wanita tidak boleh di biarkan tertutup kepalanya ,tidak boleh di halang kekebasannya " telah mengakibatkan wanita bebas keluar rumah tanpa mengira siang atau malam.

menyedari akan permasahalahan ummat pada ketika itu begitu kritikal. 4 tahun setelah keruntuhan sistem khalifah, Imam Hassan Al- Banna telah mengumpulkan beberapa orang sahabatnya bagi membincangkan kaedah yang harus mereka lakukan bagi mengatasi masalah tersebut. Kesannya, tertubuhlah sebuah jamaah islamiah yang di namakan "ikhwanul muslimin".
kaedah yang di ambil oleh Imam Hassan Al- Banna adalah umpama menegakkan "negara islam berkebajikan ". banyak hospital2 yang ditubuhkan atas nama ikhwanul muslimin, pusat2 perindustrian dan sosial yang membawa kesan kepada wujudnya banyak peluang pekerjaan.Imam Hassan Al-Banna juga turut menubuhkan satu batalion tentera yang di hantar bagi menetang pihak israel yang menceroboh negara2 islam. semua itu dilakukannya adalah untuk mencapai matlamat negara islam yang syumul.

selain itu juga, Imam Hassan AL-Banna juga Turut mengadakan usrah2 dan perjumpaan2 dengan ahli kumpulan ikhwanul muslimin bagi mengikat tali persaudaraan dan ukhwah antara mereka. Di awal dakwahnya Imam Hassan juga di katakan beliau pergi ke disco2 dan memohon agar diberikan dia sedikit masa untuk memberi tazkirah.

Melihat akan perkembangan jamaah ikhwanul muslimin begitu pesat, pertambahan ahlinya juga kian bertambah. Kerajaan mesir PADA ketika itu yang di pelopori oleh puak YAHUDI mula mengambil tindakan. meraka cuba mewujudkan provokasi, pembunuhan, pemenjaraan dan tangkapan2 senyap kepada pemimpin2 dan ahli2 ihkwanul yang bergiat aktif. Ekoran daripada itu, Ramai ahli2nya yang di tangkap dan tak kurang juga yang melarikan diri. Antaranya ialah yusuf Al-qaradhawi ulama qatar sekarang.

b). Raja faruk.

Salah satu sebab kenapa Imam Hassan Al- Banna di BUNUH juga adalah kerana, Raja FARUK .Raja di mesir ketika itu yang suka melakukan maksiat.dikatakan juga dia suka meminum ARAK. jika sistem khalifah ingin diwujudkan semula oleh Imam Hassan Al-Banna pada ketika itu sudah tentu pengharaman arak akan di lakukannya.begitu juga disco2, rumah2 pelacuran dan kedai2 arak.

Suka di sini saya menceritakan sedikit berkenaan zaman pemerintahan khalifah umar al khattab.Di ceritakan di dalam buku khalifah Umar tersebut, terdapat seorang gabenor yang hidupnya bermewah-mewah, sedangkan masih terdapat lagi rakyatnya yang menderita.Rakyat tersebut telah mengajukan perilaku gabenor tersebut kepada khalifah umar. mendengar akan aduan tersebut maka khalifah umar menyeruh rakyat tersebut







No comments: