Sunday, November 16, 2008

Muslim Agung.

Sekembalinya aku daripada masjid bersama - sama pengerusi lajnah pembangunan ekonomi dan keusahawanan mujahid sutrisno djeremias.

sut ( panggilan ringkas ) ble pinjam laptop sekejap kah mahu post entri bah.Di bilik endak kuat line bah..endak boleh perlinya ( main2 jak )

terus saja aku membuka blog sharulfasta.blogspot.com. penghamatanku pertama sekali tertumpu kepada shout boxku.."muslim Agung " namanya..wajib link pesannya..? ada apa lagi ni...aku pu terus bergegas membuka blognya. orang HT kah dia ni>"dokumentari keruntuhan khalifah uthmaniyyah ".

sut...sut.. pesan ku segera.Ni lah slide yang aku mahu ko downloadkan...dokumentarinkeruntuhan khalifah uthmaniyyah. ko down loadkan ya...insya Allah katanya.

cerita di sebalik slide

Sebenarnya lama sudah aku mencari slide ni...untuk di jadikan muhasabah diri supaya lebih independent.dan termuhasabah Namun apakan daya hanya doa dan kerja2 yang kurang bermakna jika hendak dibandingkan dengan mereka yang berada di palestin. ( persoaln waqhi ) ah...begitu lama sudah di perkatakan.kekadang diri terasa mual.diri kekadang bermonolog sendirinya...aku ni ekstrim kah.sehinggahkan aku ni di label radikal oleh naib presiden MPPUMSKK. maklumat ni saya perolehi daripada Naib presiden KAL sendiri Mujahid Abdillah Matlin.

Hati kadang terasa aku banyak diam ni. masih main2 lagi ni...teringat pesan mahira.jangan main2 bah.muslimin ni meeting pun main2 jak..endak tahu la..sikit2 mahu gelak, ketawa, senyum memanjang macam gila jak. Kita kurang kesungguhan sebenarnya...dalam meeting sembang kemas.cakap berapi-api, dalam blog pun berjela2 ayatnya. ada perhhh kata orang? tapi hakikatnya...tepuk dada tanya iman.tapi bukan kak iman.yang kaunseler UMSKAL ni.nanti jadi AL- lahabau ni kita di buatnya.hehehe...main32 jak.

kembali kepada slide tadi...sedih bercampur sebak bila melihat slide tersebut. uMAT ISLAM UMPAMA semut sahaja di bunuh,di rogol, dihalau, kanak2 di pukul, di sembelih, di bogelkan.masya Allah kerdilnya pengorbanan kita.

iLMU tak da NI, pengalaman lagi lah.mahu bagi tazkirah pun tergetar tubuh menggeliat.tapi apakan daya.Ini lah jalan kita.kita sahja yang sedar ni. tak da org lain lagi yang faham

tapi kita jangan saja bangga, sebab kita ada misinya.ada tuntutan nya. ada kerjanya. kAWAN2 SELALU MENGADU. tiada ilmu la.. takut...sakit...malas...mual... pokoknya tiada komitmen la. Alasannya macam yang di atas.

saya hanya menjawab kalau mahu ikut itu semua.YDP kamu ni pun endak layak sebenarnya. kalau mahu cita pasal latar belakang ana.hilang thsiqo kamu nanti.Berapa ramai agy yang handal ilmunya di mesir sana tapi endak juga mahu bawa islam, berapa ramai lagi yang tahu tapi buat2 tak tahu, berapa ramai lagi yang tahu tapi jadi penentang, berapa ramai lagi yang mahu tapi tak tahu di mana dan bagaiman mahu tahu.

kesian kita umat islam...aku teringat kata ustaz Abdullah.guruku di elopura...walaupun kalau ikut dasarnya.masih tak ble ustaz tu katakan begitu tapi kesannya Alhamdulillah saya masih dalam perjuangan.apa yang dia kata " kamu ni HASLI TAHU MENANGIS JAK.KEJA TAK DAK. kalau ikutkan la mana ble kan tapi kesannya...kita selalu kata pasal marhalah adik2 tak ble mcm tu.tak ble mcm ni.ap kah her...?

MIT / MARHALAH

TIAP2 HUJUNG TAHUN KITA SELALU WAT PROGRAM DI SANDAKAN. muslim intensif trainning Namanya.Bagus dan memang bagus. tapi HASIL dari tahun ke tahun tak dah pun kita lihat hasilnya.kalau ada pun kesian.macam aku la ni.ilmu masih tak cukuyp agy dah jadi pimpinan Badar di kampus.TAK faham hal2 wakhi, realiti semasa, GERAK KERJA.kalau yang tahu pun hanya la pimpinan2 perisa. kita masih berada di takuk yang lama.kita hanya melahirkan siswa dan siswi yang mahir berkata - kata dalam usrah yang mungkin ada dan mungkin tidak ada sekolah mereka.

kita tak ble macam tu, marhalah mereka masih rendah.kena bagi bab tauhid sahaja, ibadah sahaja, akhlak sahaja. na... begitu la marhalah yang selalu di bagi.mahu fokus yang banyak yang istiqomah tercicir.asyik2 benda yang sama boring la bang kata seorang adik kepada saya ketika bertemu di sandakan baru2 ni.tak da ka pembaharuan...betul juga katanya ya.asyik2 benda yang sama.buakn tak penting bab2 tauhid ni,bab akidah ni, bab ibadah ni, bab akhlak, tapi kenapa kita tak hanya jadikannya tazkirah maghrib kah.tazkiraah subuh ka...kuliah dasar tu kita selitkan perkara realiti dan berbentuk kesedaran pula.

misalannya, ana ingin membawa 3 kaedah penyerapan fungsi faham.
yang pertama kena lihat, melalui slide berbentuk kesedaran.contohnya..animasi mukmin, muhammad the last prophet, dokumentasi keruntuhan kerajaan uthmaniyyah, peritiwa sampit, sajak kematian dn sebagainya lah berbentuk masalah sekarang.sebenarnya adik2 kita ini kena diberikan macam itu.

kedua pula melalui penceritaan,kuliah dasar.contoh tajuk kuliah sirah perjuangan dan pengorbanan nabi dan para sahabat.sedarkan mereka.nabi berjuang bermati-matian tapi kita apa buat solat pun tidak, mengaji pun tidak,pergi sekolah pun tidak.beritahu berjihad bukan sahaja berperang.belajar pun jihad juga.

kuliah kedua baru bagi syahadah, ianya perlu juga supaya minta mereka sedar peranan mereka selaku umat islam.sesudah angkat bai'ah.dengan syahadah kena lakaukan keja islam.tuntutan kepada islam kpd allah, rasul, ibu bapa, kepada masyaraakat,dan diri sendiri.itu yang perlu di tekankan.

kuliah ketiga bagi pasal realiti yang di hadapi umat islam hari ini.sebelum itu kita bagi mereka lihat dahulu slide2 penyeksaan dan kemunduran umat islam.hedinisme,suruh la ustaz tu cita realiti di sandakan,malaysia dan dunia.kan ini rasanya lebih bagus.

dan latihan dalam kumpulannya wat la seperti praktikal perang, eadar risalah gotong royong bersihkan bandar.barulah nampak usaha mereka.dan banyak agy la.kalau mahu lebih lanjut jadilah ajk MIT 08 kali ini. boleh berhubung terus dengan s/u nya MAHIRA BAHAR 0135449691.

ok stakat itu sahaja.harap faham penulisannya kali ini.kalau endak faham juga telepon la saya.0135449967.INI hanya sekadar cadangan.kalau ada silap ini semua adalah kerana kelamahan diri saya sendiri juga.sabarang cadangan amat2 dialu2 kan.

sekarang KITA PAPARKAN, KITA CERITAKAN, DAN KITA SURUH MEREKA LAKUKAN.




No comments: