Friday, September 12, 2008

Apa sudah jadi

BEIJING: Masyarakat Muslim China di Xinjiang, dilaporkan dilarang mengerjakan solat Tarawih oleh pihak berkuasa tempatan atas alasan mengelak berlaku sebarang kejadian ganas.

Perkhidmatan berita Islamonline memetik laporan agensi berita Agence France-Presse (AFP) menyatakan, bukan itu saja, malah penduduk lelakinya juga dilarang menyimpan janggut, manakala wanitanya tidak boleh menutup aurat dengan mengenakan tudung mahu pun purdah.

"Kami ingin mengingatkan umat Islam supaya tidak menganjurkan sebarang acara solat berjemaah atau cuba mengadakan sebarang majlis yang mengumpulkan orang ramai bagi mengelak tercetusnya sebarang kejadian yang boleh mengancam keharmonian masyarakat," kata notis pada laman web majlis tempatan Xinhe.

Arahan itu dikeluarkan pihak berkuasa tempatan minggu ini bagi memastikan penduduk Muslim minoriti Uighur mengadakan sebarang acara keagamaan bersempena Ramadan yang bermula minggu ini.

"Sesiapa saja, baik pegawai kerajaan, anggota Parti Komunis, guru dan pelajar juga dilarang terbabit dalam sebarang acara sempena Ramadan. Mereka yang ditangkap kerana berpuasa, akan dihukum," kata satu lagi notis pada laman web majlis daerah Zhaosu, di Xinjiang. - Agensi

Laporan berita ini amar mengejutkan saya, saudara mukmin saya di China ditindas sebegitu rupa. Tindakan pihak berkuasa di sana yang melaksanakan peraturan begitu amat tidak perihatin kepada kebebasan rakyatnya untuk beragama dan mengamalkan dalam ajaran agama.

Kenapa umat Islam dilihat mengganggu ketenteraman awam jika mahu melakukan solat tarawih berjamaah? Adakah ia sangat mengganggu gugat suasana ekonomi China dengan solat berjamaah di Masjid? Adakah ramai bukan Islam akan terbunuh jika kaki-kaki umat Islam melangkah ke Masjid menunaikan tarawih? Ramadhan kali ini amat berlainan sekali kepada umat Islam. Tidak kira mereka berada di mana jua, samada di negara mejoriti ummat Islam atau sebagai rakyat minoriti, hakikat kita sebagai umat Islam yang beriman wajib memberi pertolongan.

Jika dengan amalan yang terkandung dalam rukun Islam pun hendak diamalkan akan dikenakan tindakan, ini merupakan satu penindasan yang jelas menghina umat Islam sedunia. Gesaan saya kepada para pemimpin negara-negara Islam sedunia terutama yang menganggotai OIC perlu bertindak segera berbincang dengan pemerintah China. Kerana ia melibatkan kepentingan umat Islam.

Persoalaan ini juga melibatkan peranan umat Islam di China. Dalam Islam jika umat Islam dihalang untuk melakukan amalan ibadat terutama ibadat wajib, maka wajib mereka berhuijrah ke negara Islam lain, dan negara Islam wajib memberi pembelaan sewajarnya kepada mereka.

Ramadhan yang datang setahun sekali kepada umat Islam nampak dilihat memberi kesan tidak puashati orang-orang kafir. Kekuatan umat Islam yang ditinjolkan dengan solat berjamaah di Masjid amat membimbangkan mereka. Terutama kemenangan Islam pertama dalam peristiwa Badar Al Kubro di bulan puasa amat menyentak meraka. Mereka melihat umat Islam yang istiqamah dengan amalan-amalan Islam akan menjadi kuat dan pengaruh mereka akan melebar.

Peristiwa di China sekarang wajar memberi pengajaran kepada kita terutama di bulan Ramadhan kali ini. Ternyata kalimah "mukhlisina lahuddin walau karihal kafirun" (Ikhlas memperjuangkan Islam walaupun dibenci oleh orang kafir) perlu difahami seamat jelas. Kalimah tersebut yang dibaca saban tahun ketika menyambuy dua hari raya sepatutnya menyutik semangat kepada umat Islam. Namun kini ianya hanya dibaca tanpa memberi kesan.

"Barikillahumma lana fi syahri Ramadhan"
Bandar Baru UDA: http://kalam-ummah-home-v02-5165.blogspot.com/

No comments: