Monday, October 13, 2008

KEGERIANGAN DI BUMI SABAH

AKU BERSERAH PADAMU YA ILAHI

Pada hari ni ana begitu sibuk dengan beberapa bengkel, meting, dan perjumpaan dengan adik2 DIM. Dalam kesibukan itu, kekadang terasa juga diri ini kian jauh daripada Allah azzawajallah, kesibukan itu menjadikan ana letih dan sukar untuk membahagikan masa untuk beramal ibadat kepadanya.Teringat akan kata2 akhi Kamal dalam Blognya, bahawa dia juga merasakan dirinya makin jauh daripada Allah s.w.t. jika solat hati dan tumpuan kuat membisikkan akan kerja yang akan di lakukan seterusnya. Bila mengaji, makna dan penghayatan Al – Quran kurang meresap ke dalam jiwa dan sanubarinya. Perkara itu juga sebenarnya sedang menyerang norma-norma hidupan ana. mungkin ini semua disebabkan kerana kurangnya keikhlasan di dalam bergerak kerja, atau pun kurangnya kebergantungan kepada Allah azzawajallah di dalam gerak kerja.apa pun sahaja.? NAU ZUBILLAH YA ALLAH.ini sahaja yang termampu dan terduga untuk kami lakukanya Allah demi islam dan agamu.

BENGKEL PENGURUSAN ORGANISASI

Pada hari jumaat, sabtu dan Ahad baru-baru ini bersamaan dengan 11,12 dan 13 oktober 2008 , kami telah di hidangkan dengan satu suntikan baru atau “injungsend” maaf jika salah ejaan.akan etika, peraturan atau managemant di dalam beroranisasi bagi meneruskan gerak kerja yang lebih padu sejajar dengan matlamat utama badar pada kali ini yakni “ MEMASYARAKATKAN BADAR”.Terima Kasih ana Ucapkan kepada pihak penganjur atau Jawatankuasa Pembangunan Islam ( JPI ) selaku Alumni pimpinan BADAR sesi 2006 & 2007, yang bertempat di DK-BETA. Keperihatinan antum dan antuna sekalian telah menyababkan kami yakni pimpinan BADAR sesi 2008 & 2009, lebih sedar dan ingin lebih maju berbanding pada hari-hari yang lalu.Sokongan, Dorongan dan Bimbingan antum semua insya ALLAH KAMI alu-alukan dan ana selaku pimpinana Badar bagi sesi ini BERCADANG-CADANG INGIN menubuhkan semula SYUBHAH PENASIHAT. INSYA ALLAH.

RAYA DI SANDAKAN

Raya kali ni balik di kampung halaman.namun terasa terasing juga almaklum la..mak ayah jauh di seberang sana. Berita sedih, lucu, gembira, marah, terharu semuanya menyelubungi fikiran dan minda seketika, ketika bersama rakan-rakan seperjuangan yang lalu “NAGARUJ N MEMORIES”. Namun Alhamdulillah ianya dapat dilupakan semula. Bertemu dengan UST.ASMURAH dan geng-geng masjid yang lain terasa kehangatan yang lalu kian berkecamuk.Kadang berkecamuk juga jiwa,melihat adik-adik baru yang sudah menjadi AJK masjid, menggantikan Ana selaku biro kebersihan masjid NURUL JANNAH. Tak lupa juga di ucapkan ribuan terima kasih pada UST.ASMURAH dan SEkeluarga kerana sudih mejemput ana ke rumahnya UNTUK bermalam. Tapi ana mengambil anisiatif untuk tinggal di pejabat masjid berseorangan sahaja. Rasanya itu lenih baik kerana ana bimbang menyusahkan ust dan sekeluarga. Lebih- lebih lagi dekat raya begini. Panggilan untuk membaca DOA selamat pun banyak, kadang nak lari jak dari ust asmurah kerana tak tertahan untuk makan lagi di setiap rumah yang dikunjungi.

DARI IBU KOTA KE MENUMBOK.

Sekembalinya Daripada Sandakan, terus jak ana menuju ke masjid. Saya dengan Rahman dan rakan – rakan serta akak yang lain sampai kira – kira pukul 2.00 p.m. Semasa di kota kinabalu hujan turun dengan lebatnya, sehinggahkan banjir Terminal Bas Wawasan Plaza. Nasib baik sempat juga ana beli tiket Bas, k.k. ke menumbok walaupun duduk dek kat belakang jak. Kesian kan? Selepas jak sampai di menumbok, suasana rayanya umpama pasaraya borneo di zaman kegemilangan BAGHDAD sebagai Negara islam yang maju suatu ketika dahulu. Bertimbun – timbun manusia sedang berarak dan beratur, menunggu masa untuk membeli tiket menumbok ke labuan menaiki FERRY yang pada pengamatan ana sudah banyak kali berulang-alik daripada menumbok ke labuan dan sebaliknya, umpama pengawal kerajaan kesultanan melayu melaka suatu ketika dahulu yang sering kali di gambarkan berulang alik dalam movie- movie arahan allahyarham P. Ramlee. Hujan masih juga turun, harapan ana Agar hujan dapat berhenti dengan seketikanya, Namun harapan itu kian meleset, Hujan kian melebat. Tangisannya kian deras menghambat tubuh-tubuh kerdil duat-duat semua muslimin dan muslimat.Ana harap ini hujan Rahmat.ya ini hujan rahmat monolog dalam ana terus berkata-kata.

DIM BERSAMA ADIK-ADIK

Suasana Ferry kian berubah di penuhi oleh mamalia berakal yang bernama MANUSIA. Detik demi detik kian bertambah dan lagi kian bertambah.Nasib baik ana ngan Rahman Sempat beli tiket VIP untuk mendapat keselesaan yang lebih lagi. Ana sempat menjenguk ke luar, dan mendapati manusia begitu ramai. Risau juga kalau terlalu lebih muatan KANG KARAM PLAK KITA. Bisik kecil bicara nakal sang hati. Aku tak kawin agy ni?. Sesampainya di UMSKAL. Ana terus ke Masjid untuk menunaikan solat ZOHOR. Kelihatan beberapa orang adik DIM yang dating awal dan telah selesai menunaikan solah. Mereka baru sahaja balik daripada beraya di rumah sahabat ana ABDILLAH t.presiden badar. Ana sempat menyampaikan sesuatu kepada mereka berkenaan situasi ummat islam sekarang. Tak kurang juga ada yang ingin mengetahui bab-bab TAADUD JAMAAH. “KENAPA ABANG MASUK BADAR BUKAN TABLIGH” Kata seorang adik dim abang ALIFF kepada saya? Nanti lah abang bagi tau, tak elok bagi tau sekarang. Dia pun diam dan tanda angguk tanda setuju. Selain tu sempatlah juga aNA membawa ADIK – ADIK dim ni pi main SNOKER? Pada awalnya tu kami nak main BOWLING. Tapi ada masalah la pulak.tak boleh berfungsi mesinnya. Pada awalnya kecewa la juga! Namun ana mengambil inisiatif untuk bermain SNOKER la pulak. Wah!!!! SI RAHMAN BIN RUDDING hebat upanya bermain benda ni? Seronok juga la? Walaupun tak tau main. Hentam sajalah???

NADWAH KEPIMPINAN.

Melodi panggilan telepon ana berbunyi menandakan ada panggila telepon daripada seseorang kepada ana. Maaf mengganggu? Nak Tanya ini Hasli B. Halida kah? Ya jawab ana tegas. Kamu presiden Badar kan? Haha.. jawab saya sepontan. Saya ni daripada HEP nak memberitahu di sini ada surat untuk menjemput kamu mengadakan meeting bersama bagi membincang pelaksaan program NADWAH KEPIMPINAN PERINGKAT NEGERI LABUAN di Pejabat kementerian Pendidikan Labuan pada hari ISNIN jam 2.30 PETANG ni. O… insya Allah. Tanda segar, TAK DA MASALAH ana fikirakan ada masalah kah tadi. Upanya surat Jemputan sahaja? Baiklah Insya Allah jawab ana jam 10.00 pagi ni.

TALLUF SIASIH

Dan YANG kali terakhirnya ini, ana nak menceritakan akan pertemuan dengan JAKMAS ALPHA sebentar tadi. Pada awalnya kami bercadang-cadang nak bertemu terus dengan Pengarah PROGRAM Battle Of The Band ( BOTB ). Namun hasrat itu berbengkalai atas sebab mereka pun ada meting antara mereka jadi tak jadilah meting bersama dengan Pengarah BOTH kali ini, Mungkin akan pada hari-hari yang lain. Insya Allah.

Syarat-syaratnya?

a). Masa – sewaktu azan dilaungkan kami meminta pihak pengajur battle of the band supaya menghentikan nyanyian lagu terlebih dahulu,

mengumumkan telah masuknya waktu ZOHOR kepada semua peserta serta dan memberi masa dan ruang serta peluang kepada peserta yang muslim untuk menunaikan solah fardhu terlebih dahulu, begitu juga kepada semua ajk muslimin dan muslimat

b). kebersihan – kami daripada pihak BADAR berpendirian bahawa pelajar-pelajar yang mengikuti program tadi adalah baik dikehendaki.

c). Keselamatan – bercerita mengenai bab keselamatan ini. Ana daripada pihak badar juga meminta para AJK PELAKSANaan program dapat berhubung terus dengan pihak security bagi mewujudkan perkara – perkara yang wajar di bicarakan pada masa tahun yang mendatang?

d). Risalah…maaf menyusahkan abang Aliff. Dan rakan2 yang lain. Kami bercadang- cadang sebenarnya untuk menyebarkan risalah mingguan BADAR Yang akan laporkan.

RESPON JAKMAS

1). Bersetuju dan sudi menjalinkan hubungan pihak BADAR.

2). Dan bersetuju melaksanakan program bersama.

Sebagai kesimpulannya, Ana memohon sejuta maaf dan memohon ampun di atas silap dan salam ana selama menjadi moderator dan pengerusi BADAR sesi 2008 & 2009.Kepada antum juga ana berpaut untuk meneruskan gerak kerja BADAR yang kian lembab dek zaman.

No comments: