Friday, March 6, 2009

Ya Allah Ampunkan kami!!!



seorang bayi yang di temui syahid terbaring di tepi jalan dan dikerumuni burung GAGAK.Bayi tersebut kelihatan dipatuk-patuk oleh segerombolan burung gagak sebelum seorang pekerja majlis perbandaran pulau pinang menemui mayat bayi tersebut.

apakah nasib adik2 kita, anak2 kita.apakah kita mampu menjamin kesejahteraan masa depan mereka.keamanan mereka daripada musuh2 islam.keislaman mereka.sedangkan masalah ini terus menghantui dunia dan lensa persekitaran kita?

Jangan jadikan hadis faillam yastati'( jika kamu tak mampu ) sebagai alasan untuk kita terus bersedih.apa yang harus kita lakukan:

a) lakukan khidmat masyarakat seperti program untuk adik2 di sekolah. melentur bulu biarla dari rebingnya.jika A kita nyatakan pada mereka nescaya A la jadinya. Jika B kita nyatakan pada mereka maka jadi B la mereka.cuma sahaja sapa lagi yang mahu jadi penggeraknya.sapa lagi yang sanggup berkorban untuk bangunkan jiwa kegersangan ini.mungkin mudah untuk membina bangunan atau batu batan yang indah permai.tapi jiwa manusai? sapa la kita...jesteru itu ana mohon kita semua sama2 berdoa agar kita juga boleh terus menjadi pemulanya dan penggeraknya.

b) melahirkan ramai anak2.
bagi yang sudah berkahwin,lahirkan la ramai anak2 yang terdidik jiwa mereka.mungkin masih tidak layak untuk ana membincangkan perkara ini.tapi inilah benda2 yang belum di ungkapkan agy.kita selalu memperkatakan tentang kaderkan pejuang islam.tapi hakikatnya kita lupa untuk memikirkan benda ini pula.ibu bapanya la mencorakkan anaknya."anak-anak ibarat kain putih, ibu bapanya la yang mencorakkannya".sama ada islam atau jadi yahudi atau nasrani.teringat akan sms ust.abdullah? kami baru sahaja mendapat anak yang ketujuh,perempuan? seolah satu cabaran kepada ana untuk mengatasi jumlah tentaranya?insya Allah...huhuhu.

c) menjadi guru-guru sekolah rendah atau menengah.
ramai sekarang yang risau bila berada di tahun akhir.bukan sahaja bimbang pasal UBM.tapi risau juga pasal kerjaya.dan ramai yang berkeinginan untuk menjadi guru.mmg tidak dapat dinafikan kerja dengan kerajaan begitu menyempitkan gerak kerja kita.bukan begitu bos, tapi kita kena melihat juga kerja apa tu bila berada di bwah kerajaan.contohnya cikgu anuar ali.ketua pemuda sabah? teringat akan kuliahnya baru2 ini.sbb apa dia masuk sektor perguruan sedangkan ramai yang mengatakan bila berada di bawah kerjaan sukar untuk bergerak.?pernyataan itu masih boleh di bincangkan sebenarnya.

baginda masih agy boleh menumpuhkan gerak kerjanya dalam jamaah,walhal komitmen nya agy luas.pernah dahulu mendengar cerita bahawa isterinya suruh dia berhenti sahaja menjadi guru.tapi dia tetap juga ingin meneruskan kerjanya.kenapa? katanya di sekolahnya dia boleh menjadikan medan untuk dia berdakwah kepada pelajar2nya.kan itu bagus?

bukan itu sahja,perlu di sedari selain ibu bapa?rakan2, abg2 dan kakak2 menjadi rakan terdekat adik2 kita.guru juga memainkan peranan yang penting.ana kenal ust.abdullah di elopura baru kenal apa itu islam.7 bulan duduk di asrama baru kenal sapa sebenarnya mahukan islam.UMNO kah PAS?jawapan nya di tangan anda.

bila kita menjadi guru2 di sekolah2,sudah tentu mudah untuk memdidik awal adik2 kita di tempat kita bekerja.jadi saluran lebih mudah untuk kita wujudkan usrah2 di sekolah masing2.dan mudah sahaja kita melatih adik2 untuk belajar lebih awal,setaraf dengan hasil2 aset yang di hasilkan oelh kampus2 lain.

d) kenegaraan.
daurah islamaiah adalah merupakan salah satu kaeadah untuk kita menyelamatkan bayi2 yang tidk berdosa.adik2 kita kita yang jahil tentang agamanya, adik2 yang lalai dengan hiburannya.peter pan nya.goyang enolnya dan sebagainya.bila mana kita berkuasa maka mudahla untuk kita terus bergerak.manjalankan sistem undang-undang islamiah.dan mudah untuk kita melaksanakan gerak kerja islam.insya allah.

namun perlu di ingat musuh2 islam tidak akan berdiam diri sahaja.selepas kita berjaya memiliki negara.kita juga harus bersedia untuk menghadapi cabaran2 dunia.cabaran polis dunia kafir laknatullah? amerika dan sekutu2nya.cabaran org2 islam itu sendiri dan org yang munafik serta fasik.

jesteru itu penguasaan terhadap negara adalah perlu bagi meneruskan gerak kerja islamiah yang syumul lagi mulus hendaknya.

wau la ulalam.hanya sekadar pandangan ringkas.yang baik itu datangnya daripada Allah s.w.t. dan yang buruk itu datangnya daripada diri hamba allah yang lemah ini.

apa pun terus bergerak? TAKBIRRRRRRRR.

No comments: