Thursday, October 1, 2009

Mari Membaca Nuqabah.



Assalamualaikum dan salam eidulfitri semua, semoga antum semua berada dalam keadaan sehat walafiat di samping orang yang tersayang.Di kesempatan ini, saya ingin memohon maaf diatas ketelanjuran dan kekasaran zahir dan batin saya kepada antum semua.tidak kira lah sama ada di sedari ataupun tidak.Saya juga berdoa agar Allah senantiasa menjaga kita dan menggetarkan hati-hati kita sama ada semasa kita berada dalam keadaan bersendirian atau berada dalam khalayak ramai.

sahabat yang dirahmati sekalian,

kemuruduman nafsu membaca buku dalam kalangan ahli gerakan usrah sememangnya menjadi salah satu faktor usrah itu menjadi lesu.Gejala ini amat-amat membimbangkan kerana nuqabah kurang mempunyai huraian di setiap tajuk yang ingin di bincangkan.persoalan-persoalan ahli usrah juga jarang yang dirungkaikan.Masalah ini bukan sahaja berlaku pada diri saya dan generasi saya, namun berlaku pada generasi lalu dan selepas saya.Apa yang membimbangkan ialah kehadiran ahli usrah juga semakin berkurangan.saya tidak menjadikan isu ini sebagai faktor utama dalam permasalahan ini. Namun gejala malas membaca buku, akhbar dan peka isu menjadikan ahli gerakan sekarang lemah kuyu di dalam mencari iktibar di sebalik sejarah yang lalu.

Baca lalu.

sahabat yang di kasihi sekalian.Teringat akan kata-kata saidina Ali bin Abi Talib " tidak ada kebaikan ibadah yang tidak ada ilmunya dan tidak ada kebaikan ilmu yang tidak difahami dan tidak ada kebaikan BACAAN KALAU TIDAK ADA PERHATIAN UNTUKNYA.

ha...masalah ini juga masalah yang berlaku kepada saya dan ahli gerakan yang lain.Baca memang membaca, tapi tidak membedah.sikap ini sewajarnya kita atasi segara agar masalah tidak ada tempat merujuk dapat diatasi.saya pernah terfikir, sampai bila kita ingin menjadi orang yang sentiasa merujuk.sedangkan tahun demi tahun mahasiswa keluar masuk ke universiti, yang tahun akhir akan meninggalkan kita.dan kita akan menjadi yang tahun akhir pula.bersama kita memikirkannya.membaca biarlah membeda kerana ilmu ada tahapnya, sam ada menjadi ilmu, fakta sahaja, sumber sahaja, atau pun kajian sahaja.

jesteru itu saya mengesyorkan sahabat sahabiah agar rajin2 lah menbaca dan membedah buku yang di baca.saya juga mencadangkan agar para NUQABAH membaca buku yakjuj makjuj,iskandar bukan zulkarnain, 50 kata2 tokoh berpengaruh, sejarah 4 zaman khulafah rashidin, 7 sifat individu yang berjaya dan banyak lagi yang terdapat di maktabah kita.Alpha 3, tingkat 1 unit 4, ruang tamunya. sekian terima kasih.

yang baik itu datangnya daripada Allah, dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diri saya sendiri.fahal amaha fuju raha watak waha, qad aflahal manzakkaha, wakhod khoba mandassaha.( surah as sham ayat cari sendiri la ).

Jangan Malas datang subuh, MUSLIMAT POWER kita cabar muslimin poyo.

No comments: